Til salgs
Til salgs!
Utleid institusjons eiendom med god kontantstrøm
Type lokale:
Bygård/Flermannsbolig
Kontor
Garasje/Parkering
Undervisning/Arrangement
Kombinasjonslokaler
Adresse
Olaf Eidsæthers vei 23, 1718 Greåker
Om eiendommen
01
Kort om eiendommen
Eiendommen er en eldre villa på ca. 330 kvm over 2 plan + full kjeller som ble bygget om til institusjon/dagsenter i 1981. Eiendommen omfatter også en garasje/anneks på ca. 100 kvm som er bruks endret til institusjon/kontor. I forbindelse med innflytting av dagens leietaker i 2022 ble bygningene modernisert og oppgradert både inn og utvending.
02
Eiendommens potensiale
God kontantstrøm med dagens leietaker som har ytterlige opsjoner på leie av bygget. Bygningsmassen fremstår dog som relativt fleksible og kan konverteres til andre formål.
03
Innhold
Hovedbygningen er bygd opp som en stor enebolig men tilpasset dagens leietaker, med flere større sosiale soner og 2 separate kjøkken. Annekset fremstår som moderne kontor arealer med et større møterom, kjøkken, bad og 2 separate kontorer.
04
Beliggenhet
Eiendommen ligger strategisk plassert i et etablert og hyggelig boligområde på Greåker, med kort vei til både Sarpsborg Sentrum og Fredrikstad. Det er kort vei til både Tindlund skole, idrettsanlegg, matbutikker og restauranter. Området rundt Tindlund er under utvikling med blant annet 109 senteret, et nytt kontorbygg med NAV som leietaker, og Tindlund Park som er et større boligfelt med totalt 172 leiligheter.
05
Adkomst
Det er god adkomst til eiendommen med avkjøring inn og ut direkte fra Olav Eidsæthers vei.
06
Parkering
Det er god parkeringsdekning på egen tomt.
07
Regulering
Reguleringsplan: Rv. 109 - Storveien
Godkjent 17.06.1980 Formål: Bolig/Offentlige Bygninger, Foretning, Kontor og Industri. Eiendommen er regulert under formål offentlige bygninger.
Kfr megler for kopi av reguleringsplan og bestemmelse.
I tillegg omfattes eiendommen av "Kommunedelplan 2024-2036 Vedtatt 10.10.2024
Godkjent 17.06.1980 Formål: Bolig/Offentlige Bygninger, Foretning, Kontor og Industri. Eiendommen er regulert under formål offentlige bygninger.
Kfr megler for kopi av reguleringsplan og bestemmelse.
I tillegg omfattes eiendommen av "Kommunedelplan 2024-2036 Vedtatt 10.10.2024
08
Diverse
Eiendommen ligger i dag i KJH Eiendom AS og planlegges fisjonert ut fra dette selskapet.
En slik fisjon reguleres av aksjeloven.
Fremdriftsplan fisjon
a) Bytteforhold beregnes
b) Åpningsbalanse utarbeides
c) Dokumenter utarbeides og fisjonen vedtas av styret og generalforsamling
d) Selskapets revisor bekrefter åpningsbalanse og redegjørelse
e) Fisjonen meldes til Brønnøysund, og kreditorfrist på 6 uker løper
f) Når kreditorfristen er ute meldes fisjonen til Brønnøysund som gjennomført
Prosessen tar sannsynligvis 2 til 3 mnd. Det er oppgaver som må gjøres på forhånd, og det må reserveres noe tid til behandling i Brønnøysund.
En slik fisjon reguleres av aksjeloven.
Fremdriftsplan fisjon
a) Bytteforhold beregnes
b) Åpningsbalanse utarbeides
c) Dokumenter utarbeides og fisjonen vedtas av styret og generalforsamling
d) Selskapets revisor bekrefter åpningsbalanse og redegjørelse
e) Fisjonen meldes til Brønnøysund, og kreditorfrist på 6 uker løper
f) Når kreditorfristen er ute meldes fisjonen til Brønnøysund som gjennomført
Prosessen tar sannsynligvis 2 til 3 mnd. Det er oppgaver som må gjøres på forhånd, og det må reserveres noe tid til behandling i Brønnøysund.
09
Standard
Eiendommen holder en gjennomgående god innvendig standard med romslige takhøyder i hovedbygningen.
10
Tekniske installasjoner
Elektriske anlegg, ventilasjonsanlegg, brannsikring.
11
Oppvarming
Eiendommen har elektrisk oppvarming av arealer.
12
Energimerking
Energimerking foreligger ikke.
Ytterligere opplysninger om energimerking finner du på www.energimerking.no
Ytterligere opplysninger om energimerking finner du på www.energimerking.no
13
Budgivning
Budgiver oppfordres til å benytte vedlagte budskjema. Budgiver er innforstått med at Selger når som helst kan avslå eller akseptere et hvilket som helst bud uten nærmere begrunnelse. Likeledes er bud bindende når det er kommet til Selgers kunnskap. Handelen er juridisk bindende for begge parter dersom budet aksepteres innen akseptfristen. Meglers kontraktsmal vil ligge til grunn for avtalen.
14
Offentlig kommunikasjon
Det er god tilgang til offentlig kommunikasjon innen gangavstand fra eiendommen langs FV 109.
15
Vedlegg til Salgsoppgaven
Leiekontrakt
Målebrev
Situasjonsplan
Ledningsplan
Utskrift fra Eiendomsregisteret
Reguleringsbestemmelser
Grunnbok
Tinglyste avtaler
Kjøpekontrakt AS
Målebrev
Situasjonsplan
Ledningsplan
Utskrift fra Eiendomsregisteret
Reguleringsbestemmelser
Grunnbok
Tinglyste avtaler
Kjøpekontrakt AS
16
Lovanvendelse
Salgsoppgaven:
Innholdet i salgsoppgaven er omtrentlig, og det tas forbehold om mulige feil. Det gjøres oppmerksom på at eiendomsmeglingsloven § 6-7 om meglers opplysningsplikt er fraveket i nærværende prospekt jf. eiendomsmeglingsloven
§ 1-4, tredje ledd med tilhørende forskrift. Det forutsettes at interessenter gjennomgår alle opplysninger i salgsoppgaven grundig, foretar egne undersøkelser herunder besiktigelse av eiendommen, og dersom interessenten ikke anser seg selv som tilstrekkelig bygningskyndig, undersøker eiendommen nøye sammen med egen bygningskyndig representant. Kjøper kan ikke fremme noen form for krav overfor selger tilknyttet forhold kjøper ble kjent med eller burde blitt kjent med i forbindelse med sin gjennomgåelse av eiendommen.
Videre gjøres det oppmerksom på at selger står fritt til å bestemme kjøper og har videre rett til å akseptere eller forkaste ethvert bud.
Ved salg av selskapsandeler/aksjer gjelder:
Ved salg vil vår standard kjøpekontrakt bli benyttet. Lov om avhending av fast eiendom vil bare i begrenset utstrekning kunne påberopes av Kjøper. Kjøpekontrakten er vedlegg til salgsoppgaven og kan gjennomgås etter nærmere avtale med megler. Dersom Kjøper ønsker å reservere seg mot noen av bestemmelsene i kjøpekontrakten må dette uttrykkelig fremkomme av budet.
Meglerforetaket har ikke sjekket skatt-, avgifts- eller regnskapsmessige forhold. Interessenter forutsettes å avklare dette med sine egne rådgivere og eventuelt Selskapets revisor.
Ved kjøp av eiendommen må kjøper i tillegg betale tinglysingsgebyr og dokumentavgift. Dette utgjør et tillegg på ca 2,5% av kjøpesummen.
Lov om hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking. Dette innebærer at oppdragsansvarlig har plikt til å melde fra til Økokrim om eventuelle mistenkelige transaksjoner.
Oppkjøpsfinansiering
Det er nye regler i forbindelse med oppkjøpsfinansiering i h.t. aksjeloven § 8-10. Budgiver bes ta kontakt med sin bank for avklaring av dokumentasjonskravet for evt. sikkerhet som skal stilles.
Innholdet i salgsoppgaven er omtrentlig, og det tas forbehold om mulige feil. Det gjøres oppmerksom på at eiendomsmeglingsloven § 6-7 om meglers opplysningsplikt er fraveket i nærværende prospekt jf. eiendomsmeglingsloven
§ 1-4, tredje ledd med tilhørende forskrift. Det forutsettes at interessenter gjennomgår alle opplysninger i salgsoppgaven grundig, foretar egne undersøkelser herunder besiktigelse av eiendommen, og dersom interessenten ikke anser seg selv som tilstrekkelig bygningskyndig, undersøker eiendommen nøye sammen med egen bygningskyndig representant. Kjøper kan ikke fremme noen form for krav overfor selger tilknyttet forhold kjøper ble kjent med eller burde blitt kjent med i forbindelse med sin gjennomgåelse av eiendommen.
Videre gjøres det oppmerksom på at selger står fritt til å bestemme kjøper og har videre rett til å akseptere eller forkaste ethvert bud.
Ved salg av selskapsandeler/aksjer gjelder:
Ved salg vil vår standard kjøpekontrakt bli benyttet. Lov om avhending av fast eiendom vil bare i begrenset utstrekning kunne påberopes av Kjøper. Kjøpekontrakten er vedlegg til salgsoppgaven og kan gjennomgås etter nærmere avtale med megler. Dersom Kjøper ønsker å reservere seg mot noen av bestemmelsene i kjøpekontrakten må dette uttrykkelig fremkomme av budet.
Meglerforetaket har ikke sjekket skatt-, avgifts- eller regnskapsmessige forhold. Interessenter forutsettes å avklare dette med sine egne rådgivere og eventuelt Selskapets revisor.
Ved kjøp av eiendommen må kjøper i tillegg betale tinglysingsgebyr og dokumentavgift. Dette utgjør et tillegg på ca 2,5% av kjøpesummen.
Lov om hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking. Dette innebærer at oppdragsansvarlig har plikt til å melde fra til Økokrim om eventuelle mistenkelige transaksjoner.
Oppkjøpsfinansiering
Det er nye regler i forbindelse med oppkjøpsfinansiering i h.t. aksjeloven § 8-10. Budgiver bes ta kontakt med sin bank for avklaring av dokumentasjonskravet for evt. sikkerhet som skal stilles.
17
Hvitvaskingsloven
Hvitvaskingsregelverk
I henhold til Lov av 6. mars 2009 nr. 11 om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering (Hvitvaskingsloven) er megler pliktig å gjennomføre kundetiltak av både oppdragsgiver og kjøper.
Dette innebærer blant annet plikt for meglerforetaket til å bekrefte identiteten til kjøper på grunnlag av gyldig legitimasjon. Samt plikt til å foreta kontroll av eventuelle reelle rettighetshavere. Der kjøper opptrer i henhold til fullmakt må også fullmaktsgivers identitet bekreftes på grunnlag av gyldig legitimasjon. Kundetiltak av kjøper, skal senest skje på kontraktsmøtet.
Dersom budgiver opptrer i henhold til fullmakt, må fullmakten fremlegges samtidig som bud inngis. Dersom kjøper er en juridisk person, plikter kjøper å fylle ut og returnere egne kundekontrollskjemaer før kontraktsmøtet. Firmaattest eller fullmakt må fremlegges samtidig som det inngis bud.
Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres kan ikke meglerforetaket bistå med gjennomføring av handelen, herunder ikke foreta oppgjør. Meglerforetaket er videre forpliktet til å rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim. Med mistenkelig transaksjon menes transaksjon som mistenkes å involvere utbytte fra straffbar handling eller som skjer som ledd i terrorfinansiering. Manglende mulighet for kundetiltak kan også være et forhold som gjør transaksjonen mistenkelig. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende motmeglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven.
I henhold til Lov av 6. mars 2009 nr. 11 om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering (Hvitvaskingsloven) er megler pliktig å gjennomføre kundetiltak av både oppdragsgiver og kjøper.
Dette innebærer blant annet plikt for meglerforetaket til å bekrefte identiteten til kjøper på grunnlag av gyldig legitimasjon. Samt plikt til å foreta kontroll av eventuelle reelle rettighetshavere. Der kjøper opptrer i henhold til fullmakt må også fullmaktsgivers identitet bekreftes på grunnlag av gyldig legitimasjon. Kundetiltak av kjøper, skal senest skje på kontraktsmøtet.
Dersom budgiver opptrer i henhold til fullmakt, må fullmakten fremlegges samtidig som bud inngis. Dersom kjøper er en juridisk person, plikter kjøper å fylle ut og returnere egne kundekontrollskjemaer før kontraktsmøtet. Firmaattest eller fullmakt må fremlegges samtidig som det inngis bud.
Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres kan ikke meglerforetaket bistå med gjennomføring av handelen, herunder ikke foreta oppgjør. Meglerforetaket er videre forpliktet til å rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim. Med mistenkelig transaksjon menes transaksjon som mistenkes å involvere utbytte fra straffbar handling eller som skjer som ledd i terrorfinansiering. Manglende mulighet for kundetiltak kan også være et forhold som gjør transaksjonen mistenkelig. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende motmeglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven.
Interessert i denne eiendommen?
Våre ansatte er dedikerte næringsmeglere med fokus på markedet i Østfold og Follo. Vi har et sterkt kundefokus og driver fag- og kompetanseutvikling slik at kundens verdier håndteres på en trygg og sikker måte.
Espen R Pettersen
Avdelingsleder Moss - Næringsmegler salg/utleie
Vil du vite mer om eiendommen?
Ved å fylle ut skjema vil du få tilsendt et uforpliktende tilbud.